450 de jocuri educationale. Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului


Cat de mult ma bucur ca am cumparat aceasta carte!!Am zarit-o intr-o zi pe site-ul Pravalia cu carti, unde am putut vedea cateva pagini din carte si mi s-a parut interesanta. Dar, pretul mi s-a parut mare….am cautat-o si pe elefant.ro si am luat-o de acolo cu o reducere de 37 % (25% reducerea lor+ 12 % reducerea mea pentru ca am card la ei, deci am dat 29 ron pe ea). Mi-am facut-o cadou de ziua mea :D (sigur un cadou anticipat).  Cartea mai poate fi gasita si pe Librarie . net. aici

A aparut la editura Didactica PUblishing HOuse .

Lucrarea oferă familiilor şi profesioniştilor cadrul pentru crearea unor oportunităţi de învăţare pentru copiii cu vârste cuprinse între naştere şi 6/7 ani, oportunităţi care să le favorizeze obţinerea succesului şcolar şi, implicit, a succesului în viaţă.

Ce spun autorii cartii despre educatia timpurie a celor mici , de ce este ea atat de importanta:

- evolutia fizica, mentala, sociala si emotionala este distincta de cea a copiilor mai mari sau a adultilor, imbracand faze, stadii, ritmuri si repere de evolutie specifice;

-in societatile moderne, se petrec tranformari progresive in ceea ce priveste competentele fizice, mentale, cognitive si social-emotionale ale copiilor, din perioada micii copilarii pana la intrarea in scoala. Aceste transformari margeaza formarea competentelor si a capacitatilor , a modurilor de relationare, comunicare, invatare si joc;

-in perioada timpurie, fiinta umana prezinta cel mai mare grad de dependenta de relatiile cu ceilalti (parinti, frati, bunici, alti adulti), nu doar pentru a supravietui, ci si pentru securitate emotionala, integrare sociala, formarea competentelor cognitive si achizitii culturale;

-dezvoltarea copilului este foarte sensibila la impactul negativ al malnutritiei, al ingrijirii neadecvate si al lipsei afectiunii parentale, ca tratamente deformate care il afecteaza decisiv;

- daca nevoile de baza ale copilului nu sunt satisfacute, daca este maltratat si abuzat, efectele se resimt in toata perioada copilariei si, in functie de durata si gravitatea tratamentului la care a fost supus, si in perioada maturitatii;

-desi putem vorbi de o serie de principii generale universale, contextele si experientele ce marcheaza dezvlotarea sunt foarte variate, fiind marcate , in special de capacitatile individuale ale copilului, de nevoile lui speciale, de gen, apartenenta etnica, circumstante economice, sociale si culturale.

Cartea este un adevarat manual de jocuri structurate pe diferite domenii de dezvoltare a copilului:

-dezvoltarea fizica, a sanatatii si igienei personale;

-capacitatii si atitudinii in invatare;

-dezvoltarea limbajului, a comunicarii si a premiselor citirii si scrierii;

-dezvoltarea cognitiva si cunoasterea lumii;

-dezvoltarea socio-emotionala

Toate aceste domenii, au subdomeniile lor cu jocuri specifice grupate pe categorii de varsta: 0- 1 an si jumatate; 1 -3 ani; 3-5; 5-7 ani.

De exemplu, in domeniul dezvoltarii fizice, sanatatii si igienei personale sunt jocuri pentru dezvoltarea motricitatii fine, grosiere, dezvoltarea senzorio-motorie, promovarea sanatatii, a ingrijirii si igienei personale si promovarea practicilor privind securitatea personala.

IN domeniul rezervat dezvoltarii socio-emotionale sun jocuri pentru dezvoltarea abilitatilor de interactiune cu adultii, dezvoltarea abilitatilor de interactiune cu copii de varsta apropiata, acceptarea si respectarea diversitatii, dezvoltarea comportamentelor prosociale, dezvoltarea conceptului de sine, dezvoltarea autocontrolului emotional, dezvoltarea expresivitatii emotionale.

Fiecare domeniu, contine si un tabel structurat pe varste, unde sunt prezentati indicatori specifici varstei respective si practici de sprijin. Voi ilustra tabelul printr-o poza.


Exemple de jocuri

Jocul “Gaseste si lipeste” (domeniul dezvoltare sociala-  abilitati de interactiune cu adultii- varsta 19-36 luni)

Se lucreaza cu 2-3 copii (eu zic ca merg si mai multi :)

Copiii si adultul stau la o masa.

“copii, aveti aici o imagine cu flori, fluturi si iarba. Dar nu toate tulpinile au flori. Trebuie ca voi sa le completati. Pe masa sunt flori de culori diferite: rosii, galbene, albastre. Eu o sa numesc un copil si o sa spun ce culoare trebuie sa aiba floarea. Copilul trebuie sa gaseasca floarea potrivita si sa o lipeasca”.

Adultul va folosi versuri hazlii pentru numirea copiilor.

Fetita mititica/Alege o floricica/Ce culoare va avea/Floricica ta? Sa fie, sa fie , rosie! :)

Baietelul bucalat/Floarea iute a luat./Ce culoare va avea / Floricica ta?/ Sa fie, sa fie galbena!

JOcul continua pana cand toate tulpinile sunt complete. Adultul va da in permanenta indicatii si ii va indemna pe copii sa le asculte si sa le respecte. Fiecare copil este stimulat si aplaudat.

Alte expemple de jocuri le puteti vedea in pozele urmatoare (imi cer scuze pentru calitatea pozelor, nu aveam lumina prea buna in camera).\

Va recomand cu mult drag aceasta carte atat pentru bogatia de jocuri, cat si pentru acele tabele atat de bine realizate  pentru fiecare domeniu de dezoltare a copilului.

Pentru mine 450 de jocuri , nu inseamna doar 450 :))…cand vad un joc, ma gandesc cum l-as putea adapta, cum altfel l-am mai putea juca, imi vin multe alte idei.

Daca mai aveti intrebari legate de carte, va astept cu drag sa le postati intr-un comentariu :)

About these ads

7 responses to “450 de jocuri educationale. Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 522 other followers

%d bloggers like this: